Eerste weekjes USA!

7 februari 2016 - Champaign, Illinois, Verenigde Staten

Hallooo lieverds!

zoals jullie weten ben ik alweer even een tijdje in Amerika op exchange en op verzoek besluit ik dan toch maar een kleine blog te schrijven (maandelijks hoor, niet te veel poes pas :P).

Ik ben op dinsdag 12 januari vertrokken naar USA! De nacht van tevoren kon ik natuurlijk helemaal niet slapen en om 3/4u ging de wekker alweer, dus lekker gesloopt laatste spulletjes pakken en de auto in, op naar Schiphol! 'De laatste spulletjes' blijken toch altijd veel meer te zijn dan vooraf ingecalculeerd, maar hoppatttee toch eindelijk in de auto! Nou lekker 2 uurtjes vertoeven in de auto en nog even genieten van mijn laatste momentjes op Nederlands netwerk (a).

Eenmaal aangekomen op Schiphol, stond me daar toch een heel uitzwaaiteam, JEUJ, wat lief :D. (Mam, Pap, Nico, Anton, Wilco. Allemaal midden in de nacht opgestaan en mee in de auto :D ben dan ook wel hun enige zusje (a) haha). Nog 'n kopje koffie gedronken en toen was het toch echt tijd om te gaan.. Ik had zelf al vantevoren gedacht dat ik tot zo'n drie keer huilend terug zou rennen, maaaaar het viel allemaal nog mee. De eerste knuffels, paar traantjes, veel traantjes, nog wat knuffels en lieve wensen en toen met (half) opgeheven hoofd al het bekende en fijne in mijn leven achter gelaten, om alleen de wijde wrede wereld in te gaan, hèhè. Nee grapje, zo erg was het niet haha.

Nou toen lekker 11 uur in het vliegtuig naar Houston, Texas. Beetje filmpjes kijken en de laatste afleveringen van suits :D. Er zat in wijde omtrek ook niemand achter me of naast me, dus maximaal chillen met voetjes op de bank, dekentje, kussentje, om de zoveel tijd voorzien van een drankje en wat voedsel :D. Echt zo slecht nog niet! Toen eventjes 3 uurtjes overstappen (correctie: in de rij staan) in Texas. OMG, had bijna mijn overstap gemist omdat je alsof je in een of ander slachthuis als koe staat te wachten voor eerst de douane en vervolgens boven in een tweede rij voor je handbagage.. MAAAR eind goed, al goed, Marja in (het juiste) vliegtuig naar CHICAGO! (3 uurtjes, opgekropt met allemaal dikke people, met blijkbaar heel veel handbagage (mijn hangbagage kon er onmogelijk bij, waardoor ik mijn handbagage: koffer, handtas en tas met gekochte artikelen allemaal op mijn schoot mocht houden 3 uur lang, maar als je al zolang wakker bent, sta je toch op "survival modus" :P).

JEUJ geland in Chicago, beentjes strekken, voedsel halen bij McDonalds, koffer halen bij luggage pick up en op naar buiten waar mijn gratis shuttle bus naar mijn hotel zou staan. uh,... zou staan :P Na een half uur zoeken en wat mensen vragen, moest ik dus bij een ander oppikpunt zijn,aahw haha. Nou ik daarheen, oei. 20 busjes, geen idee welke ik moet hebben, hoelaat en waar die komt, LACHEN :P. Gelukkig was het maar -16 en moest ik buiten wachten en zoeken naar mijn bus. Eenmaal bus gevonden en in hotel, op naar mijn kamer, snel douchen (iee) en m'n bevroren McDonalds frietjes eten xD. Toen was ik al zo'n 42 uur wakker (lang leve tijdsverschil!), dus snel mijn bedje in en lekker slapen.

Dag erna, ontbijtje in hotel. weer met mijn geweldige shuttle bus naar het vliegveld, om daar op mijn Illini shuttle bus te wachten die mij naar Champaign zou brengen (waar mijn universiteit is en mijn kamer :D). Twee uurtjes in -13 verder, busje present! Toen 3 uurtjes in de bus en aangekomen bij een afzetpunt. Nog eventjes verdwaald geweest, maar godzijdank had ik een mooie plattegrond geprint in NL! Preperation is key!

Toen met mijn 23kg koffer, handbagage koffer, handtas en gekochte items tas, eerst langs het postkantoor waar de sleutel tot het appartement was afgegeven (niemand zou voorlopig in het appartement zijn) en vanaf daar naar mijn appartement. Het zag er een beetje anders uit als op de foto, maar wel groot en vooral een fijne keuken. Iets minder fijn was mijn kamer en badkamer (waar werkelijk alleen een matras lag) en alles was zo vies (durf de foto's niet te laten zien). Dus mijn eerste avond ben ik meteen met de bus (even zoeken) naar Walmart gegaan (heel groot warenhuis met van allesss :P). Daar voor flink wat geld dekens, kussens, lampen etc gekocht en ontbijt en SCHOONMAAKSPULLEN xD. Daar nog wat chinezen leren kennen :D (in de 3uur dat ik daar was :P) en daarmee samen gegeten bij een restaurant in de buurt! :D

De volgende daagjes, de boel een beetje verkennen en op vrijdag 15 januari had ik een introductiedag, wat vooral heeeel formeel was met contracten tekenen over 'honor code' en plagiaat etc bladiebla en al heel veel over de stof en niet zozeer "leuk" haha. Die avond met klas al wel leuk, meteen samengegeten en een drankje gedaan en ze zijn gelukkig allemaal heel leuk en gezellig en komen dagelijks met voorstellen om iets te gaan doen!

Even in vogelvlucht: ik ben nu natuurlijk ook alweer met vakken begonnen (zonde dat je hier ook moet studeren eigenlijk :P), maar ook wel weer interessant! Ik heb nu International Human Rights (van een professor die zelf al een aantal zaken naar het International Criminal Court in Den Haag heeft gebracht, dus heel indrukwekkend), Evidence (leuk, niet te moeilijk!), Children, Culture en Violence (heel anders! Soms schokkerend maar wel heel interessant!) en nu twijfel ik nog tussen Remedies (heel moeilijk) en Business en Human Rights (makkelijker maar wel heel veel colleges). Ik heb iedere dag wel college, met op dinsdag van 10:00 tot 19:30 (dat is echt een killer XD). Voor meeste vakken heb ik papers en voor 1 vak een tentamen, begin mei. De campus is welgeteld 300 gebouwen groot en heeft belachelijk grote dispuutshuizen, lijken wel villa's uit Sims :P.

Verder slijt ik hier mijn daagjes met studeren dus, veel lopen (voor de verandering ;p), hapjes eten met de klas of drankjes doen of verjaardagen vieren (alweer 3 verjaardagen gehad :P). Qua tempratuur is het deze week relatief warm, dus tijd voor blote benen en zonnebrillen en zonder jas over straat, want het is wel een whopping 0 graden. (ja for real en dan ik in mijn winterjas ernaast en dan ben IK verkouden.. Irony of the world :p). De gym is hier GIGANTISCH, wel 4 verdiepingen en heet de 'ARC' (of Mordor, met alle orks..). Verder hebben we op woensdag standaard karaoke avond, gaan we vaker poolen en ben ik onlangs naar een poster sale geweest (posters gehaald voor een prikkie om mijn mini saaie kamer te pimpen). Onlangs ben ik ook naar een basketball game geweest, het was AMAZING. (zie foto's). Compleet met een stadion voor 18.000, iedereen in oranje(JEUJ:D) en zelfs een kiss cam (alleen dan nu een dance cam). Twee klasgenootjes hebben een jaarpas en mochten helemaal vooraan bij de coaches zitten :O (en ze hadden mij mee gesmokkeld :D!) Daar kreeg je veel gratis dingetjes en op je stoel lag een krant met daarop; Oh, how I hate, OHIO state. (tegenstanders). Wanneer dan het ohio state team werd voorgesteld, pakte iedereen die krant en ging die lezen als een teken van 'we don't care', echt hilarisch. Ook heb ik allerlei verschillende kreten, liedjes en dansjes geleerd die collectief gedaan werden. Na de game, was ik echt kapott haha!

Nou dit is het dan wel even voor nu, ik ga nog allemaal leuke dingetjes doen en zal om de zoveel tijd wel weer wat posten :D.

Dikke kus en knuffels xxx

1. Christel:
    7 februari 2016
    Leuk Mar, helemaal geschreven in jouw stijl Geniet ervan!
  2. Anton:
    8 februari 2016
    Jaaa zo leuk om te lezen! Elke maand is te weinig haha! Maar kijk maar wanneer je tijd hebt tussen al het studeren en leuke dingen doen door. Ziet er goed uit! :) XX
  3. Inez:
    8 februari 2016
    Hi Mar! Hilarisch geschreven dit! Was super om te lezen! Komt helemaal goed daar in Amerika. Wie weet moeten we in de toekomst smeken of je weer eens naar Nederland wilt komen haha. Geniet van je exchange! Xxx